Ha van egy startupod, akkor a marketingedben ne politizálj! Mutatok egy rossz példát – Yummber ámokfutása

Dátum

Megosztás

Egyszerűen nem találtam olyan címet, ami rövid, és bele tudtam volna írni mindent, amit akartam. Remélem a lényegét így is látod. A hajamat téptem, amikor többször is megláttam a Yummber nevű ételmegosztós startup reklámjait, kreatívjait. Majd eszembe jutott, hogy ez jó elrettentő példa lehet, mit ne csinálj a marketingedben, ha fel szeretnéd húzni a startupod. Nézzük is, miért is problémás használni a politikát, és a végén persze adok ötletet, mit kellene helyette, illetve akár létrehozhatod a Yummber konkurenciáját (erre is adok tippet), nem is lesz nehéz…

A Yummber applikáció a Facebook kampányaiban úgy viselkedik, mintha valami ellenzéki kis párt lenne. Sőt ehhez igazítja a marketingjét is.
Itt az egyik promó anyaguk. Mi ezzel a baj?

yummber1

Ha felcsapsz egy marketing könyvet, ami gyakorlati tippeket ad, mondjuk Wolf Gábor MarketingBibiláját, akkor valószínűleg NEM látsz majd olyat, hogy használd a politikát a reklámjaidban, de ez igaz bármely marketing könyvre, kommunikációs könyvre is.
Miért? Ha a pénzed ellensége vagy, és szeretnél több embert is kizárni a vásárlói bázisodból, akkor hajrá. Viszont, ha te szeretnéd növelni a bevételed, a branded, akkor NE használj ilyen promót. Persze értem én  UBER >>> „közösségi fuvarozás” (ami tudjuk, hogy nem az) >>> kormány >>> betiltotta >>> Yummber alapítói azonosultak a témával >>> ők is a közösségi bizniszben vannak, akkor gondolják így kell viselkedni.
Pedig a Yummber működését egy tollvonással meg tudná szüntetni a kormány vagy a NAV. Én nem azt mondom, hogy tövig nyalj be, ha ilyen startupot üzemeltetsz. Inkább azt mondom, hogy csak hagyd ki a politikát! Dolgozz, no és még ha ilyet üzemeltetsz, mint a Yummber, még témád is van 1 millió, amivel el tudsz adni, felhasználói bázisodat tudod növelni… Ne ébreszd fel az alvó oroszlánt.
Legyen éppen bárki a hatalmon, akár a Zabhegyező Gittegylet is, és még ha nem is bírod őket, akkor se használd a céged reklámjában a politikát! De nézzük tovább! Ebből tanulsz!

yummber2Több hasonló promót is láttam tőlük. Ezzel a képpel mi a baj? Csupán annyi, hogy a Yummber marketingese eleve eldöntötte, hogy a képen látható személyek nem használnák a Yummbert? Honnan tudja? Persze pozícionálni kell a terméked, szolgáltatásod, de NE így. Pedig ebben az esetben a kép feletti szlogen még jó is (így elrontani….). Továbbá jogilag is érdekes a helyzet, valószínűleg a Rogán házaspár nem kap pénzt azért, hogy felhasználják őket a kampányaikban.

Mi legyen rajta a promócióidon, mit érdemes használni, vagyis mit tanácsolnak a marketingesek, amik tényleg működnek is?
Kutya, kisgyerek – Ez a legfelső szint, igaz? Ezt te is tudod szerintem.
A SEX, erotika is még ide sorolható.
Étel –  Bizony, ösztönösen ránézünk. Ezt a MarketingTársaság Facebook oldalán is olvashattad már: ‪#‎140dologvallalkozoknak‬9. dolog: Az agyunk folyamatosan olyan ingereket, „jeleket” keres, mint a saját nevünk, étel, sex, veszély, emberi arc.

Persze modhatod azt is, hogy ez mind bullshit. Mégis működik, és nem tudok leírni neked egy komplett kampányt, hiszen függ ez a te termékedtől, célodtól… Ezek csak irányvonalak.

Akkor miért nem használja ki ezt a Yummber (erről még lent írok)? Miért kell politikát használnia? Nézd meg ezt a szöveget tőlük:Ez nem igaz! Tökre elcseszi a kormány a kampányunkat! Most gyárthatunk új kreatívokat… áh, már senkiben sem bízhat az ember. /Forrás: Yummber Facebookjáról.

Ezt csak őt tudják, miért írnak ilyen kampányokat. Valószínűleg futtattak egy kampányt, aztán örültek, amikor meglátták, hogy alacsonyak a kattintási költségek és folytatták tovább. Csak a következményekre nem gondoltak persze.  Az igaz, hogy az emberek sok-sok infóval találkoznak naponta, és lehet el is felejtik ezt, de akkor se politizálj a marketingedben. Még akkor sem, ha szerinted, vagy a többség szerint IGAZAT mondasz a reklámodban az adott politikai témáról.
Persze én tudom, a negatív kampány is kampány, így valószínű, most én is ezzel a poszttal ingyen reklámot csináltam nekik, de nem hiszem, hogy ez volt a céljuk.

Jöjjön a tipp!
Csinálj hasonló appot, vagy csak legyen egy recept applikációd (87. üzleti ötlet).  A lényeg az, hogy bátran használd az ételt marketingre. Atyaég, tényleg ösztönösen ránézünk az ételekre. Ennél jobb marketinget nem tudsz használni. Napi 1-2 poszt ételekről, vagy a felhasználók receptjeit megosztod… annyi mindent bele tudsz vinni, és máris előnyben leszel, mert te nem használsz politikát. Étel videókat se feledd! Hirdess nyereményjátékot, mobillal vegyék fel a felhasználóid, ahogy főznek, felgyorsítod a videókat, recept feliratot raksz rá… garantált a nagy nézettség.
A recept app ötletnél is leírtam, hogy bátran keress meg nagyobb cégeket. Én a Yummber helyében kapásból megkerestem volna a Lidl-t (ők nyitottak lehetnek az ilyenre), vagy a Vénusz étolajat, vagy Univert, Riska-t…. és plusz bevételem lenne belőle. Ezt ne feledd!!!

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!