Mi a startup? Startup finanszírozási formák (pénzszerzés). Milyen lehetőségeink vannak Magyarországról startup indításban? – Gyorstalpaló

Mi a startup? Startup finanszírozási formák (pénzszerzés). Milyen lehetőségeink vannak Magyarországról startup indításban? – Gyorstalpaló

Egyre több helyen foglalkoznak a startupokkal, sőt itthon is már (részben) kialakult egy ún. startup ökoszisztéma. A technológiát kihasználva már lebomlottak a földrajzi távolságok, így akár rövid idő alatt globálisan lehet egy kis startup vállalkozásnak is terjeszkednie, minden adott hozzá. Kezdjük a legelején!

1. Mi a startup?

Fogalom: Egy újonnan alapított vállalat, mely nagy potenciállal  rendelkezik, célul tűzi ki a külföldi piacra való terjeszkedést, valamilyen termék/szolgáltatás innovációval rendelkezik. A startupok elvileg exponenciális növekedést mutatnak fel. Nos a valóság nem ennyire száraz, és nem ennyire szigorú. Valójában már elég tág fogalom lett a startup szó.
Más fogalom, újraértelmezve: Olyan induló vállalkozás, ami kihasználja a technológiát, internetet, automatizációt és speciális üzleti modellel, innovációval rendelkezik, továbbá későbbi terveiben szerepel a külföldi piacra való terjeszkedés.
A tippem az, hogy amíg más azzal foglalkozik, hogy a te céged startup vagy sem, te addig csak dolgozz, és ne törődj senkivel! Aki a fogalmakon lovagol, az meg is érdemli, hogy idejét ilyen hülyeségre fecsérelje, te pedig sikerre viszed a startupod.
További jellemzők
A startup indításához szükséges pénzt a legtöbb esetben nem saját forrásból teremtik elő, hanem akár több körös befektetéssel szereznek pénzt. (erről későbbi bekezdésben lesz szó). A legtöbb startup esetében a kezdeti ötlet és amivel sikeresek lesznek akár különböző is lehet, mivel közben megismerik a célpiacot, és átalakul az ötletük (erről ide kattintva olvashatsz).
Példák

  • Hazai startup példák: Prezi.com, Ustream (már nem startup megvette az IBM), LogMeIn (már tőzsdén van), Tresorit (új feltörekvő). Sbrick (Lego-t irányíthatóvá teszik, közösségi finanszírozással gyűjtöttek több millió forintot)
  • Külföldi példák:
    – Egykor a Facebook is startup volt,
    – de például a Snapchat is az (bár már tőzsdén van, így nem tekinthető annak, de jó példa).
    – Oculus Rift VR szemüveg (közösségi finanszírozó kampányban 680 millió dollárt gyűjtöttek össze, majd a Facebook felvásárolta őket). 

2. Tőkeszerzés – startup finanszírozás

Ahogy már említettem a legtöbb

  • Első lehetőség, amikor még elindulás előtt vagy: 3F, vagyis Family, Friends, Fools
    Sajnos ahhoz, hogy szóba álljanak velünk majd a kockázati tőkések, már működő vállalkozást, startupot kell felmutatni. Első körben tehát a közeli ismeretségből tudunk pénzt szerezni. Ebben az esetben akár a Friendsbe, vagyis a barátokba beletartozhat a kapcsolati tőkénk is. Szóval a család, barátok, és fools, vagyis a balekok, talán úgy tudnám jól ide illőn lefordítani. Hiszen ebben a fázisban még nem tudni lesz az ötletből később valami. Néhány millió már elég lehet az elinduláshoz, ezt össze is lehet szedni a környezetünkből. Figyelem! Meg kell dolgozni érte! Értem mire gondolsz most, de ha nincs a rokonságban nagyobb tőkés, akkor bizony kapcsolati tőkét kell szerezned.
  • Angyal befektető
    Ez szorosan kapcsolódik az előző ponthoz is. Ide főleg olyan befektetőket kell elképzelned, akik már valószínű rendelkeznek sikeres vállalkozásokkal, és a befektetésre szánt tőkéjükből szeretnének újabbakat létrehozni, viszont most nem az ő ötletük alapján. A hozamelvárásuk is kisebb lesz, mint egy kockázati tőkecégnek. Őket legjobban a kapcsolati tőkéd növelésével tudod megtalálni.
  • Pályázat
    Ezt felejtsd is el, egy startupnak nem ez a legjobb pénzszerzési mód, mivel az ötlet közben átalakulhat, nehéz tartani a pályázati feltételeket… Így ebbe inkább ne is gondolkodj!
  • Akcelerátor / Kockázati tőketársaság – Okos tőke
    Ez lesz a legnehezebb, már működő startupokat keresnek, sőt már egyes akceletátorok specializálódnak is egyes területekre, így nehezebb lesz számodra is a kiválasztás. Előnyük, hogy több tudást ad, mint bármelyik előbb felsorolt, sőt kapcsolatokban is több millió forintot, sőt akár több millió dollárt spórolnak egy startupnak. Itthon is vannak ilyen akcelerátorok. Érdemes elmenni hozzájuk, beszélni nekik mit is csinálsz éppen, ha nem is fektetnek be, további rálátásod lehet a piacra, és a kérdéseik segíthetnek a startupod működésében, felhúzásában is.
    A legtöbb esetben ők adják a legjobb pénzt, mivel okos tőkét is adnak, vagyis nem csak pénzt, hanem tudást is.
  • Közösségi finanszírozás
    A Minneren több startup cikkben is volt már róla szó. Lényegében támogatásként adnak pénzt neked (startupodnak) a leendő vásárlóid, legtöbbször viszont a támogatás valóján előleget jelent. Előre fizetnek a még el nem készült termékért. Két nagy oldal használható erre a legjobban, az Indeigogo, és a Kickstarter. Erről itt olvashatsz bővebben: Közösségi finanszírozó oldalak összehasonlítása – Melyik jobb? Kickstarter vs. Indiegogo – infografika
  • Menni, menni, csinálni!!!
    Ha nem mész utána a dolgoknak, nem is fognak összejönni. Szóval hajrá! Építs kapcsolatokat, menj rendezvényekre, beszélgess!!!

3. Így dolgozd ki a startup ötleted

Ezt használhatod majd prezentáció alapjaként is (pitch), amikor a befektetőkkel tárgyalsz, de saját magadnak is jó iránymutatás.

  1.  Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden
    1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod. 
  2. A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity)
    Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod. 
  3. Megoldás (Solution)
    Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?
  4. Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit).
    Konkurencia elemzés, piac elemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva. 
  5. Üzleti Modell (Business Model)
    Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis
    – Honnan lesz bevételed?
    – Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
    – Milyen marketing csatornákat használsz?
    – Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék. 
  6.  Versenyelőny (Competitive Advantage)
    Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.
  7. Csapat / Új munkatársak (Team / Hires)
    Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár, mint cégalapító is részt vesz a startupban.
    Egyedül nehéz felhúzni egy nagy startupot, kellenek társak.
  8. Piacra lépési stratégia (Traction)
    Itt a már üzleti modellben említett marketing stratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok….

4. Startup versenyek

Több inkubátor, egyetem, média (Techcrunch) szervez ún. startup versenyeket, amire akár érdemes is lehet beneveznetek az ötletetekkel. Arra is jó, hogy már begyakorlod az ún pitch-et, vagyis a pár perces bemutatkozót.

5. Pitch, validáció, – startup szótár

– Seed – első körös befektetés (főleg üzleti angyalok, vagy a fent említett 3F)
– Pitch – rövid prezentáció, a startup ötlet bemutatása
– Validáció – az ötlet tesztelése adott piacon – lehet kérdőív, vagy prototípus tesztelése
Meetup – főleg startupoknak szervezett ingyenes rendezvény
– Közösségi finanszírozás – crowdfunding
– EXIT – tőzsdére lépés, felvásárlás
– Coworking iroda – közösségi iroda – én is ilyenekben dolgozom

Lehetséges itthonról, Magyarországról startupot indítani?

Igen! Főleg az automatizációnak, technológiai lehetőségeknek köszönhetően, és aki kicsit is utána jár a dolgoknak hamar talál kapcsolatokat még az USA-ban is, és nem nehéz megszervezni a kiutazást is, ha arról van szó. Befektetők tekintetében is jól állunk, van tőke új startupokra. Okos tőke is megtalálható, de azt inkább kell keresni, mint simán a tőkét. Nem mindegy ki a befektető! Az pedig külön előny lehet, hogy fejlesztési költségek itthon alacsonyabbak.

Kattints ide, és nézd meg a Minneren található startup ötleteket!

Fotó: Steven Zwerink/Flickr

Share Button

Ez is érdekelhet

Kommentek