Megéri itthon zenével foglalkozni? Meg lehet élni belőle? Mennyit keres egy átlagos előadó, zenész? – Piackutatás eredménye

Megéri itthon zenével foglalkozni? Meg lehet élni belőle? Mennyit keres egy átlagos előadó, zenész? – Piackutatás eredménye

A Magyar Producer Workshop az elmúlt 1 hónapban egy országos felmérést készített az itthon dolgozó zenészek között. Közel 2000 zenészt, producert, előadót, énekest, DJ-t kérdeztek meg arról, hogy meg tud-e vagy tudna-e élni kizárólag a zenélésből? Ugyan sokan csak hobbiból zenélnek, és nem is akarnak “főállásban” zenével foglalkozni, mindenesetre egy reprezentatív képet kaphatsz arról, hogy mik a lehetőségek hazánkban. A kutatás készítői meg szeretnék mutatni az embereknek, hogy egy magyar zenész élete nem olyan, mint aminek sokan elképzelik. Nézzük az eredményeket.

A megkérdezettek 61%-a több mint 8 éve foglalkozik zenéléssel, azaz nyugodtan nevezhetjük őket már rutinos rókáknak. 23% 5-8 éve zenél. Kijelenthetjük, hogy a megkérdezettek egyáltalán nem tapasztalatlanok vagy kezdők a szakmában. Csupán 16%-uk zenél pár éve.

1-miota foglalkozol

A felmérés tökéletesen megmutatja, mik a népszerű zenei irányzatok itthon, legtöbben a hip-hop/ rap/ r&b stílusban mozognak (26%), ezt követi az egyre inkább népszerűvé váló elektronikus zenei műfajok (20%), utána következik a rock / metal (19%), fej-fej mellett a pop zenével (18%), ezeket követik az “egyéb stílusok” (6%)- ami tulajdonképpen minden ami nem volt választható a kérdésben – , végül a chill out / ambient műfajok 4%-al, és a komoly zene 2%-al. A stílusok népszerűsége nem feltétlenül reprezentatív, mert idehaza még mindig nagyon kedvelt a “mulatós, lakodalmas” stílus is, ami valószínűleg nagy százalékot foglalna el a listában, de a megkérdezettek között kb. az előbbi arány mutatkozott meg, ami hellyel- közzel reálisnak mondató.

2-milyen stilust kepviselsz

A megkérdezetteknek csupán 12%-a él meg “főállásban” a zenélésből. 9% még diák vagy tanul, a maradéknak van más munkája a zene mellett. Legtöbbjük (64%) alkalmazottként dolgozik valamilyen cégnél, 15%-nak pedig saját vállalkozása van. Magyarországon a zenészek egyértelműen több lábon állnak, vagy azért, mert nem mindenki szeretne feltenni mindent egy lapra, vagy azért mert nem tudna megélni a fellépésekből vagy egyéb zenéből származó bevételekből. Ez valójában egy igen intelligens döntés sokak részéről, hiszen bizonyos művészeti döntéseket nem anyagi okok befolyásolják.

3-van e más mukád

Legnépszerűbb bevételi forma a zenészek számára még mindig a fellépések – 54%-al vezeti a listát. Ezt követik 16%-al a studió munkák (felvétel, mixing, mastering stb.). Ezután a jogdíjak, rádiós játszások, eladások következnek 12%-al. A ghostproducerkedés (azaz másnak zeneírás, titokban) 11%, egyre népszerűbb megélhetési forrás a zenészeknél. 7%-nak semmilyen jellegű bevétele nincs, valószínű, hogy teljesen hobbi a dolog számukra, vagy még pályájuk elején járnak.

4-milyenbevételiforrásaid

Fellépések tekintetében a válaszadók 39%-nak egyáltalán nincs fellépése, 35%-nak csak havi 1-2-3 lehetősége van. 18%-nak kb. 3-tól 8db meghívása van egy hónapban, ezt már egy jó számnak lehet mondani hazai viszonylatban, és csupán 9%-nak van 8-nál több fellépése havonta.

5-mennyi fellepesed

Tiszteletdíj tekintetében nagyjából ez arányban van az előző adatokkal (ha nem számoljuk azt a ritka lehetőséget, hogy valaki sokat kér el, de keveset jár) 39%-uk ugyebár nem jár fellépni, 17% 1 és 15 ezer forint között kap pénzt egy buliért, a megkérdezettek 24%-a 15 és 35 ezret tud elkérni alkalmanként, 15% kb 35 és 100 ezer felett keres egy hakni alkalmával, 3% 100 és 200 ezer között, és csak 2% 200 ezer felett. Az utóbbiakat nyugodtan hívhatjuk AAA kategóriás, sztárfellépőknek.

6- mennyit tudsz elkerni

Nagyon sokan nem dolgoznak előadóként, azaz nem járnak fellépni, de van bevételük zenélésből. Ide soroljuk a háttér (ghost,co) producereket, hangmérnököket, technikusokat , tanárokat stb. Náluk az 5% keres 100 ezer forint felett, 3% 50 – 100 ezer között, 16% 50 ezer körül vagy alatt.

Majd megkérdeztük, hogy kb. a havi bevételből mennyi az, ami ténylegesen zenéből származik. A válaszokból kiderül, hogy kisebb túlzással a megkérdezetteknek kb. a 15%-a tud teljesen megélni zenélésből.

7 - havibeveteledhanyszazalek 8-ha csak hattermunkaid

Az utolsó előtti kérdés arra vonatkozott, hogy milyen közösségi médián népszerűsítik magukat a magyar zenészek. Facebook, Youtube, Soundcloud, és az Instagram volt a legnépszerűbb, fontossági sorrendben.

9-használsz e közösségi

Végül megkérdeztünk mindenkit, hogy vajon mik azok a dolgok, amelyek az előrejutásukat a legjobban gátolják. Toronymagasan az önmenedzsment végzett a lista élén, ezt követte a személyes kapcsolatok, időhiány (ami teljesen érhető annak tudatában, hogy mindenkinek van más munkája is a zene mellett). Szinte fej-fej mellett végzett az anyagi háttér, marketing és az ismertség hiánya.

10 - mikgatoljak

Az eredmények sajnos azt mutatják, hogy Magyarországon a szórakoztatóiparban egyre kevesebb pénz van, ezért egyre kevesebb művész tud megélni a szenvedélyéből, ugyanakkor a zene iránti elkötelezettségük miatt sokan bármilyen bevétel nélkül is kitartóan csinálják. Viszont ha ugyan kis százalék is, de mindenképpen évről évre bebizonyosodik, hogy kivételek mindig vannak, és igenis, meg van sokaknak az esélye arra, hogy a hobbijukból akár egy teljes munkaidős tevékenység válhasson. A legtöbb zenész egyértelműen több lábon él, vagy azért, mert nem akar kockáztatni, vagy azért, mert nem akar zeneileg olyan döntéseket hozni, amivel nem értenének egyet.

Köszönjük a kutatást a Magyar Producer Workshop-nak!

A cikksorozat további részei:

Kommentek