Ingatlan eladási és vásárlási tippek a világ vezető ingatlanportáljának vezetőitől

Ingatlan eladási és vásárlási tippek a világ vezető ingatlanportáljának vezetőitől

Ebben a cikkben nemcsak ingatlan tippeket olvashatsz, hanem egyben könyvajánló, a “Zillow Sztorik – Lakáspiaci tények és tévhitek” című könyvről, illetve a véleményemet is olvashatod. Ennyire élvezhető ingatlanokról szóló könyvet még életemben nem olvastam. Bár ezt a végére kellett volna írnom a tartalomnak, én mégis ezzel kezdem, mert az itt leírt, kiragadott információkat a szerzők olvasható, érthető és szórakoztató formában tárják elénk. Nézzük is, miről beszélek. Vogue WomanA könyv megjelenését a Duna House támogatta, így külön köszönet nekik, hogy ez a könyv itthon is megjelent. A szerzők a Zillow.com oldalhoz tartoznak. Spencer Rascoff az ügyvezetője, míg Stan Humphries vezető közgazdász a világ legnagyobb, legforgalmasabb ingatlanportáljának. A havonta több száz millió látogatóval és 110 millió amerikai lakóingatlan adataival rendelkező oldal még csak alig 11 éves, de annyi adatot kinyert (BIG DATA), hogy abból számunkra is hasznos következtetésekre jutottak az ingatlanpiaccal kapcsolatban. Ezt meg is osztják velünk. Bár tény, hogy sok adat Amerikából van, azok mégis könnyen átültethetőek Európára, sőt, Magyarországra is. Nem minden tippjüket emeltem ki, nem is tudnám, mivel telis-tele van adattal, bizonyítással, grafikonnal. Illetve a könyv beszerzése esetén is hagyok esélyt arra, hogy számodra is valami újat találj az itt leírtakon kívül. A következő tippekhez érdemes hozzáolvasni a könyvet is, mert ott részletesen is elolvashatod:

  • Kiderült a kutatásukból, hogy ahol öregek a lakások és alacsony a lakástulajdonosok száma (tehát a lakók nagy számban bérlők), ott nagyobb az esély az ingatlanárak gyors növekedésének (59-61. oldal).
  • Az utca legrosszabb háza a legjobb befektetés? Ezt az információt adatokkal is megcáfolják. Kiderül, hogy minél drágább a környék annál “hamisabb” ez a mítosz. Valójában egy semleges eredményhez jutunk, ha azon az elven vásárolunk. Helyette mást javasolnak. A legfelkapottabb környék alsó 10%-ába tartozó ingatlanok felül tudják teljesíteni a környék egészét (74-77 oldal).
  • Átlagosan 5 órát foglalkoznak az amerikaiak a hitellehetőségeik összegyűjtésével, kiválasztásával? Ez az adat számomra meglepő volt. Ott átlagosan 20-30 évig vesznek fel hiteleket, és ezzel bizony 5 órán át foglalkoznak csak. És jön is a példa, hogy ezzel szemben az éves nyaralással szinte ugyanennyit foglalkoznak. Azért a kettő között elég nagy horderejű különbség van. (90 oldal). Bár itthon ilyen adat nem áll rendelkezésre, de nem olyan nehéz belegondolni, hogy itthon sem lehet ez több. Ebben segíthet egy ingatlanközvetítő is. Tudtad, hogy a cikket és a könyv megjelenését is támogató Duna House segít a lakáshoz tartozó pénzügyi termékekben?  Legyen az hitel, biztosítás vagy lakástakarékpénztár. Kattints ide és vedd fel velük a kapcsolatot!
  • Banki lefoglalt ingatlan jó vétel? Pár mondattal meggyőztek, hogy bizony nem az. A lefoglalás előtt a lakástulajdonos nem tudta fizetni a törlesztőket, akkor bizony a házra miért is költött volna? Egyértelmű, hogy nem költött, így bizony a bank által lefoglalt ingatlanok nincsenek úgy karbantartva. Először gondolkodtam, hogy vajon ide írjam-e, mert egyértelmű. Mivel a könyvben benne van, így úgy gondolom helye van itt is, mert bizony sokan nem gondolnak rá (olcsó húsnak híg a leve) (103. oldal).
  • A fürdőszobát újítsd fel! Wow! Ez az az információ, amit egyszerűen az elemzésük nélkül nem is tudnál. A legnagyobb megtérülést a számításaik szerint a fürdő felújítása jelenti. Minden elköltött 1 dollár átlagosan 1,71 dollár megtérülést eredményez. A könyvben a 122. oldalon egy szép ábrát is láthatunk arról, hogy a lakásunk melyik részének felújítása milyen összegben növeli lakásunk értékét, mennyire térül meg.
  • Starbucks, Whole Foods, Trader Joe’s… hatás. Érdekes következtetéseket vonnak le abból, hogy egy-egy népszerű üzlet mennyire befolyásolja az árakat. Egyrészt a Starbucks hatást megvizsgálták és bizony sokkal jobban nőttek az ingatlan árak ott, ahol van ilyen kávézó, vagy megjelent (65. oldal). A másik érdekesség, ami még logikusabb is, hogy az egészséges ételeket árusító boltok (Whole Foods, Trader Joe’s) megjelenése egy adott környéken felnyomja hosszú távon is az árakat (1 mérföldes sugarú körben, = 1,61 km). Ez igazán annak is betudható, hogy ezek a cégek nem a vakvilágba nyitják a boltjaikat, hanem előtte olyan kutatásokat végeznek, aminek köszönhetően a legjobb helyet választják üzleteiknek. (Ilyenkor belegondolok, hogy bár ott lennék ezeknél a cégeknél, már előre tudnám merre kell ingatlant befektetni…)
  • Értékelés: Az ingatlanközvetítőknek külön részt szentel a könyv. Ebben kiderül, hogy miért is érdemes közvetítővel dolgozni. Továbbá olvashattál az értékelésekről is. Több cégnél is elérhető, hogy a közvetítőket 1-5-ös skálán lehet értékelni. Adataik alapján minél több pontja van adott értékesítőnek (vagyis minél jobban közelít az 5-höz), annál nagyobb az esély, hogy rövidebb idő alatt értékesíteni tudja a lakást. Saját megjegyzés: Én úgy gondolom, hogy már az értékelés adására is nehéz rávenni az embereket. Ezt látom több ügyfelemnél is, akár legyen az webshop, oktatócég, kávézó… Így úgy gondolom, már az is nagy előny, ha egy cég több ilyen értékelést be tud gyűjteni. A Duna House is elindította ebben az évben az ingatlanközvetítő értékelő rendszerét. Érdemes ránézni! 
  • 9-es varázsszám. Gondolnád, hogy ilyen nagy összegeknél is számít, hogy a 9-es valamilyen módon megjelenik az árban? Imádom a marketinget, de ezt én se gondoltam volna. Bebizonyították, hogy azok az ingatlanok gyorsabban, és adott esetben magasabb áron kelnek el, melyek 9-es számot használnak. Mégis hol legyen a 9-es? A könyvből kiderül. Na jó, leírom! Amennyiben 21 000 000 -ért adod a lakásod, akkor érdemes 21 900 000-ért vagy 20 900 000-ért adnod. Tehát itt nem a legvégén fontos a 9-es szám, hanem valahol a millió környékén. (165. oldal).

Ajánlom mindenkinek a könyvet! Nem egy száraz anyag. A fenti kiragadott példákon kívül még rengeteg hasznos információt találsz, ami szó szerint milliókat jelent neked az ingatlanpiacon. A cikk megjelenését a Duna House támogatja.

Share Button

Ez is érdekelhet

Kommentek