Így indítottam el az új vállalkozásomat, ami már az induláskor 1,6 millió forint bevételt hozott [Esettanulmány]

Így indítottam el az új vállalkozásomat, ami már az induláskor 1,6 millió forint bevételt hozott [Esettanulmány]

Milán! Itt ez a sok ötlet, miért nem valósítod meg őket? Felmerülhet benned is, amikor a több mint 150 vállalkozási ötletre pillantasz a Minneren. Kiválasztottam a 13. ötletet, kicsit felturbóztam, továbbgondoltam és úgy döntöttem, megvalósítom, sőt, úgy döntöttem, ezt meg is mutatom nektek. Valójában ezért írom az ötleteket is, hogy gondoljátok őket tovább, az ötletmorzsa ott a Minneren. Természetesen ezzel egy kicsit kockáztattam is, de sokkal többet nyerhetek azzal, hogy még jobban nő a hitelességem ezen a területen. Vágjunk is bele!

Belekezdtem tehát a projektbe, sőt, nem is egybe, mert valójában kettőbe. Először is napi videóblogot indítottam (első), amiben bemutattam napi videókon keresztül, hogy valósítom meg az új vállalkozási ötletemet. Ezt most egy esettanulmányban is részletezem. Természetesen a vlog videók kiegészítik az itt leírtakat, főleg az extra információk és tartalmak miatt, így azt is érdemes megnézni, de még erre kitérek, mivel ennek is nagy szerepe volt a sikerben, amire elsőre nem is gondoltam volna.

A mini üzleti terv/bemutató/pitch

Először is bemutatom a vállalkozásötletet egy olyan sémában, mini tervben, amiből már jól átlátható, hogy mi volt a kiindulás.

  1. Az ötlet röviden / a vállalkozás röviden (1-4 mondatban fogalmazd meg az ötleted, mivel is fog foglalkozni a vállalkozásod. ):
    Egy olyan portál, ami szabadúszók adatbázisa. Webfejlesztők, grafikusok, szövegírók, virtuális asszisztensek tudják magukat feltölteni, hogy így találjanak rájuk a leendő megbízóik
  2. A probléma / Lehetőség felvázolása (Problem / Opportunity) Ide kerül az, hogy mire ad megoldást, vagy milyen lehetőséget ad a startupod.
    Többször kértek tőlem már ajánlást, hogy tudok-e jó grafikust, programozót… Így egy rapid piackutatás (ügyfeleket megkérdeztem) után rájöttem, van igény arra, hogy egy portálon összegyűjtsem őket. A szabadúszók oldaláról pedig szintén kaptam visszajelzést, és tapasztaltam is, hogy nehezen reklámozzák saját magukat, és nagy segítség lenne nekik egy ilyen oldal, illetve többnél tapasztaltam, hogy nehezen tudnak stabil, kiszámítható bevételt szerezni. Az oldal lesz tehát az a közvetítő, ami tanítja is a piac mindkét szereplőjét: vállalkozót és szabadúszót szintén.
  3. Megoldás (Solution) (Mi az, amivel ezt eléred, mi a szolgáltatás, termék…?)
    Egy olyan weboldalt találtam ki, amire a szabadúszók úgy kerülhetnek csak fel, ha előtte megvesznek egy oktatást. Így valójában vonzó is a szabadúszóknak az, hogy felkerülnek, mert kapnak oktatásokat is.
    A vállalkozók, megbízók ingyen böngésznek az oldalon, vagyis a nyilvános szabadúszóadatlapok között.
    A weboldal WordPress cms weboldal(motor) alatt működik, egy 10-15 000 forint körüli websablon megvásárlásával.
  4. Piac mérete / Nyújtott előnyök, hasznok (Market Size / Benefit). (Konkurenciaelemzés, piacelemzés, akár különböző weboldalak statisztikáját, felmérését használva.)
    Szerencsére a konkurencia már az én oldalam indulása előtt feladta. A legtöbb ilyen oldal a freelancer.com és a fiverr.com oldal üzleti modelljét próbálta itthon meghonosítani. Vagyis ott a lebonyolított tranzakciók, megbízások %-át vonják le. Ez esetleg később lehetséges lenne, ám a nagy adminisztrációs (+ nyomonkövetés) teher miatt ezt alapból elvetettem. Itthon kevésbé használják a fent említett két oldalt, mivel a legtöbb hazai cég szeret magyar freelancerekkel együtt dolgozni.
    Továbbá célom az, hogy az egyre jobban fellendülő virtuális asszisztens piacból profitáljak, és erre az oldal megfelelő lesz.
  5. Üzleti Modell (Business Model) (Ide kerül, hogy milyen üzleti modellt alkalmazol, vagyis…)
    – Honnan lesz bevétel?
    A szabadúszók megvásárolják a szabadúszó képzést a www.minnerakademia.hu oldalon. A
    z oktatáson kívül még helyet is vesznek (kapnak) a szabadúszó közvetítő portálon. 1 évig így látszólag ingyen használják az oldalt. 1 év után 25 000 Ft/év díjért tudnak fent maradni az oldalon.
    – További bevételek: blogbejegyzések, vállalkozók (látogatók) átirányítása a MinnerAkadémia üzleti képzéseire
    Képernyőfelvétel (515)
    – Mi a termék, szolgáltatás, mennyi termék…?
    A termékek: szabadúszó képzés, szabadúszó közvetítő portálon reklámhely (profil), blogbejegyzések
    – Milyen marketing csatornákat használsz?
    Tartalommarketing, natív hirdetések: A minner.hu oldalam blogbejegyzéseiben elhelyezem a megfelelő reklámszöveget. Ügyelve arra, hogy maximum pár helyen szerepeljen csak, hogy ne vigyem túlzásba (1 említés/cikk linkkel együtt). Továbbá Facebook marketing segítségével. Magát az oktatást reklámozom a későbbiekben is 70-80%-ában a szabadúszókat nézve.
    Influencer marketing: először ezt a szerepet én magam töltöm be a Minnerrel, de később bloggereknél fogok reklámcikket, kampányokat venni.
    Vállalkozók és látogatók szerzése pedig egyrészt a minner.hu oldal segítségével, másrészt a szabadúszó közvetítő portálon található blogbejegyzések által. Továbbá üzleti események szervezésével érem el, hogy fizikailag is találkozzon a két szereplő. 
    – Hogyan, mivel győzöd meg a vásárlókat, hogy megvegyék?
    Egyrészt a 2 hetes időtáv elég rövid ahhoz, hogy hasson az emberekre, ez azért is jó, mert így még van alapja is a kedvező árnak (időkorlát).
  6. Versenyelőny (Competitive Advantage) (Fogalmazd meg, mi az, amivel többet tudsz nyújtani a konkurenciánál, vagy azt másképpen csinálni.)
    Mindkét piacot ismerem, sőt, mindkét oldalon én is jelen vagyok, mint szabadúszó és mint vállalkozó is (megbízó). A Minner.hu egy elég jó alapot ad az egésznek. 20 000 követővel rendelkező Facebook oldalamnak köszönhetően a bizalmat könnyebb elnyernem. Természetesen ez egy folyamat része, ez az ötlet nem jött volna létre, ha már nem csinálnám 3,5 éve ezt az oldalt. Most ezzel bővítem a Minner portfólióját, üzleti modelljét.
    A blog múltjáról itt olvashatsz >>> Így lettem sikeres blogger, és építettem köré egy vállalkozást – A Minner-sztori
  7. Csapat / Új munkatársak (Team / Hires) Gondold át, hogy ki kell a csapatba, aki akár mint cégalapító is részt vesz a startupban.
    Jelenleg egyedül indítom el, de már az első hónap után ki szervezem a feladatokat. Egyrészt a portálon fent lévő szabadúszókat megbízva (ahogy az egyik ismerősöm viccelt, előre megfizetik a saját megbízási díjukat). Továbbá az adminisztrációt a virtuális asszisztensem látja majd el.
    Később pedig a minner.hu-hoz csatlakozó csapattag fogja ellátni a projekt gondozását.
  8. Piacra lépési stratégia (Traction) (Itt a már üzleti modellben említett marketingstratégiát bontsd ki. Mi az, amivel először elindultok…)
    a, Napi videóblog beindításával beharangozom a projektet, így remélve, hogy eljut azokhoz is, akik szeretnének szabadúszók lenni.  (szabadúszók megtalálása)
    b, Bevezető ár lesz az egyik csalogató hívószó. 68 900 Ft helyett 50 000 forintért lehet megvenni a képzést. 2017. október 20. és november 02. között (2 hét). (szabadúszók megtalálása)
    c, Decemberi üzleti esemény szervezése, hogy még több vállalkozót navigáljak az oldalra. Az esemény felhívásában már reklámozásra kerül a szabadúszó közvetítő portál.

Az alapok: Bővítés – összekapcsolás – összehasonlíthatatlan ajánlat

Ki kell használni a lehetőségeket, ezt megtanultam. Szerencsére pont jó időzítéssel vágtam ebbe bele.

  • Egyrészt a Minner.hu az induláskor 20 000 körüli követőszámmal állt,
  • másrészt már több mint féléve működött a videós oktató oldalam, a MinnerAkadémia. Az ötlet leírásában láthattad, hogy a szabadúszók az itt található oktatást vásárolják meg, és így 1 évig kapnak hozzáférést a szabadúszó közvetítő portálra.
  • Ezzel egy összehasonlíthatatlan ajánlatot is sikerült kreálnom.
  • Az új oldalam neve MarketingTársaság lett. Ezt november 2-ig senki nem is tudta, hogy ez lesz. Ami egy régi bukott projektből maradt meg, mármint a név, a domain és az 1000 fős Facebook oldal. Még 2015 év végén egy projekt volt rajta, előfizetéses rendszer volt, de egyrészt az árazás nem volt jó, másrészt a sok kis ügyfél sok problémát is hozott. Utána át is alakult a Minner üzleti modellje és nagyobb ügyfeleket vállaltam, így azt bezártam. Lényeg, akkor meghagytam ezt a domaint, a FB oldalt, és most kihasználom.
  • Nincs még weboldal! Bizony azt is be szerettem volna mutatni, hogy úgy lehet előre szerezni ügyfeleket, hogy még valójában nincs is kész az oldal, vagyis csak részben kapják meg a szolgáltatást, előfinanszírozzák.
  • Leegyszerűsítve így néz ki a terv.

minner_szabaduszo_esettanulmany

  • Az indulás ütemezése: 
    2017. 10. 02. Napi videóblog indulása, amiben ennek a projektnek a felhúzását mutatom be. Így valósítok meg egy vállalkozási ötletet – vlog
  • 2017. 10. 02 – 11.02. A szabadúszó képzés videóinak elkészítése, vágása, feltöltése
  • 2017. 10. 20.- 11. 02. A szabadúszó képzés reklámozása Minner.hu témába vágó cikkeiben elhelyezett felhívással, reklámmal. A látogatók átnavigálása a MinnerAkadémia oldalára, ahol meg tudják venni a szabadúszó képzést. (Mázlim volt, nem kellett új tartalmakat közzé tennem, írnom).
  • 2017. 10. 20. Szabadúszó közvetítő portál feltöltése, testreszabása, “programozás”, hibák feljegyzése
  • 2017. 11. 02. A szabadúszók elkezdik birtokba venni az oldalt, oldal bejelentése, megmutatása.

Napi videóblog – Így valósítok meg egy vállalkozási ötletet – vlog

  • Bevállaltam
    Őszinte leszek: végig izgultam. Féltem természetesen, hogy akár beégés is lehet. Bár egy – egy bukott projekt hozzátartozik a vállalkozói léthez, de elég nagy kockázat volt, mivel itt akár a Minnerre is hatással lett volna a bukás. De úgy voltam vele, érdemes kockáztatnom. Egyrészt a napi videóbloggal egy új formában is reklámozom magát a Minnert is, másrészt közvetett profitom is származhat belőle. #újdonság
  • Ingyen nézheted, ha regisztrálsz – freemium
    Bár nem vagyok híve a freemium modellnek, de ezt kipróbáltam most. A napi videókban sok hasznos információt elmondtam, sőt, sokszor már-már oktatást is tartottam. Ez közvetett profitot is hozott, mert több oktatást is megvásároltak a videók hatására a látogatók. Sőt, láthatod majd lejjebb, hogy bizony sok szabadúszó is emiatt döntött a projekt mellett.
  • Miért nem Youtube?
    Felmerülhet benned a kérdés, hogy miért nem Youtube-ra töltöttem fel a napi vlog videókat. A válasz egyszerű: az akkor lett volna jó, ha organikus látogatókat szerettem volna. A reklámot én meg tudtam oldani a Minner által, sőt, kifejezetten az volt a célom, hogy regisztráljanak a MinnerAkadémia oldalára. Az ingyenes videók jók arra is, hogy villantsak, és megmutassam, miért lehet jó megvásárolni a fizetős képzéseket.
  • Ellophatják az ötletemet?
    Célom még az is volt, hogy eloszlassam azt a nagy félelmet sokakban, hogy bátran vágjanak bele, és ne féljenek attól, hogy ellophatják az ötletüket. Én már az elejétől fogva elmondtam, miről szól, ki mit vesz….
  • Tapasztalat – hasznomra fordítottam a kritikákat
    Az első videók felkerülése után jöttek a visszajelzések, hogy a hang pocsék. Ezt javítottam is, illetve látszik a videókban is a videókészítésem javulásának íve. Továbbá mindig feltettem magamban a kérdést, biztosan van a videókban elég információ? Ettől még persze volt egy-két unalmas rész.
  • Az olvasók visszajelzései:

Képernyőfelvétel (517)Képernyőfelvétel (518)

  • Videóblog eredményei:
    • Egy hónap alatt 700-nál is többen regisztráltak.
    • Az értékelésekből (amit a MinnerAkadémián lehet elolvasni a videóblogra kattintva) látszik, hogy még motiváltam is a nézőket. Továbbá azóta is naponta 5-10 új regisztráló van a videóblogra.
      A regisztráltak 10-15%-a végig is nézte a videókat, volt, aki csak bele-bele nézett. Fura lesz ezt olvasnod:

      Nekem elég volt az is, ha regisztrált és belenézett egy-két videóba. És megjegyezte, hogy a Minner üzleti videóblogot készít, amiben bemutatja egy vállalkozás elindítását.

    • Azok közül, akik megvásárolták a bevezető kampányban a szabadúszó képzést, közel fele a napi vlogra regisztrált először. 32 vásárlóból 15 főnél tehát ez is hozzájárult a pozitív döntéshez. Nem számítottam ilyen nagy arányra.

Marketing – 2 hét – 154 000 forint reklámköltség, 1,6 millió forint bevétel

  • Árazás
    Nehéz volt. Az elmúlt 1 évben kétszer volt (sikeresen) meghirdetve blogger (blogírás) képzésem, így annak az árához viszonyítottam. Az 110 000 forint volt és 20 órás tréninget (és konzultációt) jelentett. Mivel hasonló koncepcióban nincs más oldal, így természetesen megvizsgáltam, mi az, amit később is könnyen tudok kommunikálni. Az, hogy az oktatás mellé még reklámhelyet is kínálok, vonzó és egyben összehasonlíthatatlan volt. Videós oktatás, tehát olyan drágán nem adhatom, mivel nem személyes képzés. Az árazásomat képezte egy várható szám is, hogy maximum mennyien lehetnek fent az oldalon. Ha településeket (megyék, megyeszékhelyek) és szabadúszó kategóriákat is nézem, akkor így nekem kijött egy 200-500 fős szám. A célom eleve hazai piacon kb. éves 10-15 milliós árbevétel elérése, így könnyen kijött a matek, hogy valahol 60 és 80 000 forint közé kell esnie majd az árnak. Főleg azért is, mert én se szeretném, ha 1000-en lennének fent, és ezzel az eredményessége az oldalnak torzulna. 68 900 forint lett így a képzés + 1 évig ingyen reklámhely a szabadúszó portálon. 10 millió azért kell, mert egyrészt profitálni akarok, és természetesen az oldal reklámozására is kell költeni.
  • Bevezető ár – akció
    Most egy titkot fogok elárulni. Az oktatásoknál azt tapasztaltam, hogyha nincs határidő, sokkal drágábba kerül egy tanuló “megszerzése”. A bevezető árral oldottam meg, hogy legyen határidő. Mindenki megérti, miért van bevezető ár, és miért van 2 hetes időszak. Elég rövid volt, ami akár kockázatos is lehetett volna. Végül, ahogy láthatod nagyon eredményes volt, mert nem csak az előre bekalkulált 20 fő jött, hanem 32. Természetesen a határidő utolsó 24 órájában érkezett be a “vásárlások” fele.
  • Reklámok:
    Tartalommarketing, blogmarketing, natív hirdetés: természetesen előnyöm volt a Minnerrel, mivel jól bejáratott oldal. Bár még így is sokan nem ismerik, de a napi 7000 látogató, a sok cikk és 20 000 körüli lájkszám adott egy löketet, bizalmat.

  • Reklámeredmények
    • Időtartam: 2 hét – 2017. október 20.-2017. november 2. (2 hét).
    • Összes reklám költsége (csak Facebook): 154 000 Ft
      Alacsony az átkattintási költség (átlag 6Ft/kattintás, vagyis látogató), itt egy képernyőképet láthatsz a hirdetési fiókomból, a cikkreklámok részről a fent említett időszakra nézve (nincs benne a videóhirdetések és néhány kisebb kampány).
      Képernyőfelvétel (520)_LI
    • Ebből remarketingköltség:  33 000 Ft – Akik látták a felhívást, vagy olvasták valamelyik cikket, ő előttük megjelent direktben a szabadúszó képzés felhívása, figyelmeztetve őket a határidőre és a kedvező árra. (Volt hírfolyamhirdetés sima posztként, és volt videós hirdetés is.)
    • Cikkmegjelenés a Minneren (10. 20. – 11. 02): 30 000 lapletöltés volt összesen a fent belinkelt cikkeknél. Ebből 22 000 fizetett (FB reklámok), 8000 organikus (lájkok és hozzászólások miatt).
    • Átkattintás a MinnerAkadémia landing oldalára (10. 20. – 11. 02.): A szabadúszó képzés landing oldalát 3900-an látták.
    • Vásárlók: bevezető áron 32-en vásárolták meg, ebből fele az utolsó 24 órában érkezett.
    • Összes bevétel: 1 600 000 forint
    • Utolsó nap beindultak a vásárlások, 800 000 forintnyi összeg jött be egy nap alatt. Egy részlet a napi jelentésből. Képernyőfelvétel (531)

A weboldal, a szabadúszó portál

A projektben azt is be szeretném mutatni, hogy az elején nem kell milliós költségekbe verni magunkat webfejlesztés terén. Mikor már jön elég bevétel, akkor költhetünk nagyobb fejlesztésekre. Az, hogy nem minden funkciót kapnak meg a felhasználók, még előnyünkre is fordíthatjuk (lásd: “butítsd le” cikk a Minneren). Bár az is igaz, hogy az én ötletemnél az elején nem is volt szükség sok extra funkcióra. Egyet tudjon: szabadúszókat listázni.

  • WordPress
    A választásom a legkedveltebb CMS weboldal motorra esett. Azért is, mert könnyen testreszabható, és később akár saját fejlesztésű rendszer is lehet, de akkor is az alapja részben a WP lesz.  Nem csak weboldalsablont tudsz venni, hanem valójában egy egész rendszert is, ha ügyesen keresel.
    Tudnod kell, hogy én anno a pénzügyi diplomám megszerzése után egy féléves PHP programozói iskolát elvégeztem, bár gyorstalpaló volt, de sok mindent megtanultam. Főleg azt, hogy picit programozóként is gondolkodjak. És jól keressek a Google-ban. 🙂 Ez a skill most jól jött a projektnél. Továbbá jó gyakorlás is volt, és szinten tartotta a php tudásom.
  • “Miért programoznál le adott dolgot, ha azt valaki már megtette? “- ősi webprogramozó mondás

    A “business listing, business directory “kereső kifejezésekre sok olyan oldalt találtam, ami megfelelt már a szabadúszó képzés portálhoz, némi kreativitás kellett persze, hogy miként tudom felhasználni majd.

  • A Themefores.net-en találtam is rengeteg olyan sablont és “rendszert”, ami tudta már azt, hogy kevés munkával átalakítsam szabadúszó közvetítő portállá.
    Képernyőfelvétel (521)
  • Meg ahogyan azt én elképzeltem…
    • Első megvásárolt sablon végül kuka. Sokat kutattam, és persze megint elkövettem azt a hibát, hogy a lelkesedésem miatt megvettem egy WordPress sablont. Bár szerencsére csak 15 000 forintom bánta, ennyi belefér tanulópénzként is.
    • Október 27. Körvonalazódott, melyik másik sablon lesz a befutó. Átnyálaztam a dokumentációját, a sablonhoz tartozó, az értékesítő oldalán található kommenteket is. Meggyőzött. 15 000 forintba került, bár ha így nézzük, az első rossz sablon miatt már 30 000 forintnál járok költésben.
    • Nincs mit tenni, már megvettem, és tetszik.
      Természetes, hogy közben derültek ki a hibák.
      – Nehéz magyarosítani, nem minden fájl elérhető.
      – Valamiért nem küldött a rendszer emailt (ez volt a legnagyobb gond, megoldódott).
      – www -vel beírva az oldalt nem töltődnek be az ikonok….
      – Továbbá több apró hiba, amit már feljegyeztem, lesz mit javítania az általam megbízott szabadúszó programozónak 🙂

via GIPHY

A kész szabadúszó közvetítő portál >  MarketingTársaság.hu

(Soha nem lesz kész, mert innentől dolgozom az új funkciókon, javításokon)

Az oldal aktív 2017. 11. 06. 

Szerencsére a jó kommunikációnak köszönhetően senkit nem zavar, hogy itt-ott még hiányos az oldal, és sikerült elindítani.  A szabadúszók is elkezdték feltölteni a profiljukat, sőt, aktívan nézik az oktatásokat is.
Ez történik most:

  • Most indul a kampány, hogy minél több látogatója legyen az oldalnak.
  • Két rendezvényt is szervezek. Egyet a szabadúszóimnak és egyet a vállalkozóknak.
  • Utóbbi témája az influencer marketing lesz. Decemberben tartom meg.

Konklúzió – Ezt te is hasznosítani tudod

  • A tartalommarketing működik, és a tartalmak terjesztésére nagyon jó és olcsó a Facebook.
  • Nem kell milliós költségekbe verned magad a fejlesztések során, indulj ki lecsupaszított szolgáltatásokkal.
  • Érdemes speciális üzleti modellt alkalmazni. Nálam ez most bejött, a képzés + ingyen reklámhely kombináció meggyőzi a szabadúszókat.
  • Én bővítettem a Minnert ezzel az új dologgal. Ha már van vállalkozásod, érdemes elgondolkodnod, hogy mivel tudod bővíteni, vagy kihasználni a már meglévő infrastruktúrát.

Köszi, hogy elolvastad az esettanulmányt! Nézz vissza majd, mert frissítem információkkal. Mindig eszembe jut még, hogy milyen olyan hasznos információval tudom bővíteni, ami neked is segíthet.

Olvasd el a Minner sztoriját is! >>> Így lettem sikeres blogger, és építettem köré egy vállalkozást – A Minner-sztori

Köszönöm, hogy elolvastad! Lájkold, ha tetszett az írás! Ezzel hozzájárulsz ahhoz, hogy az ismerőseid közül valakit inspiráljunk ezzel a cikkel. 

Kommentek