Hogyan indítanék be egy társasjáték startupot?

Hogyan indítanék be egy társasjáték startupot?

A hogyan indítanék be egy… cikksorozat újabb anyagát, vállalkozás, illetve startup ötletét olvashatod. Csak kapkodom a fejem, amikor azt látom, hogy egy-egy  (kapaszkodj meg) társasjáték startup több tíz millió forintot gyűjt össze elővásárlásban a közösségi finanszírozó kampányoknak köszönhetően. Azt is mondhatnám, hogy soha nem volt ilyen könnyű beindítani egy társasjátékot. De akkor, miért nem csinálja ezt mindenki?

A válasz egyértelmű. Nem olyan könnyű kitalálni egy élvezhető, játszható társasjátékot, vagy kártyajátékot. Mégis miért került fel a Minnerre? Már több éve a top 10 legtöbb pénzt összegyűjtő kampánya között az Exploding Kittens kártyajáték. Bár nem társas, de ide tartozik az is. 8,8 millió dollárt, vagyis 2,5 milliárd forintot gyűjtöttek össze a készítői egy Fekete Péter szerű játékhoz. Döbbenetes igaz? Nem kell csak technológiai dologra gondolni, ha startupot akarsz indítani. Nem kell messzire mennünk, hogy sikeres társasjáték “startupot” találjunk. Több hazai csapat is már indított ilyen kampányt. Itt van például a közel 30 millió forintot összekalapozó Satland társasjáték, amit magyarok készítettek.

A cikksorozatban azt mutatom be, hogy én milyen módon lépnék be adott piacra, adott termékkel/szolgáltatással úgy, hogy maximum 1-2 millió forintom van beindítani a vállalkozást. Ha ennél több lenne, akkor sem módosulna a kivitelezés, maximum felgyorsulna a megcélzott időtáv.

A startup ötlet

A konkrét ötlet ebben az esetben sincs meg, és ez a legjobb az egészben. Egyet tudok, az egyik első reklám csatornám miután a társasjáték összeáll, akkor a közösségi finanszírozó kampányok lesznek. Azonnal egy olyan marketing csatornát kapok, amivel ügyesen és megtervezve kis költségvetéssel is sikert tudok elérni. A legjobb a társasjátékokban, hogy könnyen lefordíthatóak. Én viszont itt nem állok meg. Olyan társasjátékot szeretnék fejleszteni, ami átlép offlineból onlineba is. Vagyis a játékosokat egyes funkciókkal rátereli egy applikációra a board, a játék. Így online közösséget is lehet építeni, továbbá egyéb játék applikációra rávezetni őket. Máris hozzá lehet csapni a cikksorozat egyik részét >>> Hogyan “indítanék be” egy applikációt, ami havonta több millió forintot hoz? Akár termékpiramist, vagy egymáshoz kapcsolódó termékeket lehet kihozni így az  ötletből, ami alapból piacképes üzleti modellt is rejt magában.  Továbbá lent még érdekes dolgokat olvashatsz, hogyan lehet vele további vásárlásokat generálni (NFC-s rész).

Gondolat: “Amikor leírtam ez előző sorokat, akkor igazán felpörgetett az egész. Eddig is akartam a társasjáték irányba nyitni, de most már 1000%. Társasjáték >>> applikáció kombináció eszméletlen lehetőségeket nyújt…. A bőröm borsódzik, ami azt jelenti ebben az esetben, hogy valami klassz dolgot találtam ki…”

A társasjáték piac és én

Nem, mint tervező, hanem mint marketing szakember tudnám én felhúzni a startupot, ezt jó is, ha az elején tudatosítom magamban. Tehát tanulás, tanulás, tanulás. Meg kell ismerni a jó játékok ismérveit, a piac igényeit.

A piac – Társasjátékok

Ahogy már említettem a leggyorsabban berobbanni erre a piacra a közösségi finanszírozással lehet bejutni. Első körben természetesen itthon lenne tesztelve a játék, lehet nem is azzal a névvel, ami később brandnév is lesz. Nem kell nagy képesség ahhoz, hogy kitaláljuk melyik időszak a legjobb ezen a területen. Bizony a karácsony. Ezt láthatod az alábbi ábrán. Az elmúlt 5 év átlag keresése a társasjáték szóra világszerte – Forrás Google Trend. Miért világszerte? Azért, mert a közösségi finanszírozás (Kickstarter, vagy Indiegogo) platformok célpiaca már alapból átlépi a hazai határokat.

Képernyőfelvétel (238)

Piacra lépés

1. év
Ahogy a cikksorozat előző részeiben is láthattad még nincs kész az ötlet, de már elindulok valamilyen irányba, hogy egyrészt pénzt gyűjtsek, másrészt tapasztalatokat a piacról. Miért így?  A “butítsd le a vállalkozás ötleted, indulj -1-ről” elvet követem, amit a Minneren már részletesebben kifejtettem.

Két irányt látok az első évben a fejlesztések, tervezés, kutatás mellett:

  • Webshopot indítok, melyben többféle társasjátékot is árulnék. Ezzel a vásárlókat is megismerném, továbbá a hazai piacot is felmérném. Havidíjas webshop megoldást választanám, egyszerűen beszállítókkal oldanám meg. Cél a közösségi oldalak felhúzása, növelése, továbbá vásárlók gyűjtése.
  • Társasjáték klubot indítani, vagy ilyen programokat szervezek. Valószínűleg ezt is el kellene indítanom, mert a játékosokból vásárlókat is varázsolhatok, így kettőt legyet ütök egy csapásra. A későbbi játék tesztelésekbe is használhatom majd a kis klubot. Ehhez adott lehet egy kávézó, aki beenged minket fogyasztás vagy egyéb közös együttműködés keretében.

2. év

  • Már kellett körvonalazódnia, hogy milyen társasjátékkal lépek be a piacra. Egy biztos! Nagyon össze kell rakni és leteszteltetni, hogy a kellő élménye meglegyen a játékosoknak.
  • A webshopból befolyó összeg és profit bőven kifutja a kiadásokat, amit a grafikusoknak, prototípus készítőknek kell adnom. I <3 3D nyomtatás. Bizony, szerencsére a 3D nyomtatás piac segítségemre lesz például az esetleges figurák kinyomtatásában (nem kell az elején, hogy tömör legyen. Szerencsére egyre olcsóbb az a technológia, továbbá pont prototípus készítésre találták ki.
  • Nem kell minden funkciót beleépíteni, érdemes második, harmadik kiadással tervezni. Így lesz idő ahhoz, hogy nyugodtan lehessen akár applikációval is összekapcsolható társasjátékot fejleszteni. Sőt! A 159. vállalkozás  ötletben leírt  NFC technológiára épülő vállalkozás gondolatai is hozzákapcsolhatók. Pl. Ki lehet küldeni a vásárlóknak NFC chipeket, amit rá kell tennie a “táblára” az instrukciók szerint… máris összekötve egy applikációval és még érzi a játékos is az IKEA szerű “összeszerelem, alkotok” érzést. Később így jobban is ragaszkodhat a társashoz.
  • Utóbbi máris azt is jelenti, hogy később is tudunk hozzáadni fejlesztéseket a játékhoz.
  • Természetesen elindítani az első játékot! És Rock & Roll!

Mit tanulhattál ebből?

  • Nem ugrok azonnal fejjel a falnak.
  • Nem zavar, ha közben más is fejleszt hasonlót, vagy elindultak a fejlesztések ezen a piacon, nem számít, ha nem én vagyok az első a piacon (például Facebook előtt is volt a MySpace, mégis a FB lett a sikeresebb). Egyébként is több társasjátékot is szoktak venni az emberek. Én az offline-online jelenlét összekötésével még hosszabb játékélményt tudok varázsolni.
  • Már működő céget tudok felmutatni, ha éppenséggel több tíz millió forintra lesz szükségem. Amennyiben befektetőkkel kell tárgyalnom ez jó tárgyalási alapot fog képezni.

Tudom mire gondolsz. Akkor miért nem valósítom meg? Éppen, amint látod a Minneren dolgozom, és ezt a vállalkozásomat valósítom meg, és azon vagyok, hogy minél nagyobb brand legyen, és természetesen minél több bevételem származzon belőle. Így mázlitok van, mert amelyik ötletet nem valósítom meg 1-3 éven belül, azt leírom a Minneren. Az eddigiek között viszont ez áll hozzám a legközelebb, vagyis ez annyira érdekes és új, hogy nem fogok sokat hezitálni, hogy megvalósítsam.

A cikksorozat további része:

Share Button

Kommentek