Ha előre tudnánk az időjárást, milliomosok lennénk a tőzsdén. Van megoldás: GOOGLE a barátunk

Dátum

Megosztás

Az árutőzsdéken forgó áruk, termények árfolyamának alakulására hatással van az időjárás. Egy-egy szárazabb év után az adott régióra vonatkozó mezőgazdasági termények árfolyama megemelkedhet, máskor jó időjárási viszonyok között, pedig csökkenhet az ár (túltermelés, nagy készletek…). Még a mai napig is kb. három napra előre tudjuk csak pontosabban előrejelezni az időjárást, hosszabb távon már nagy a tévedések esélye. Előnybe kerülhet tehát az, aki az időjárást több hónapra előre is tudja. Olvasd tovább, és meglátod, hogyan segít a Google! (Gyakorlati példát is olvashatsz.)

Jelenleg szinte lehetetlen több hónapra megmondani az időjárást. Az árutőzsdén kereskedhető termékek árfolyamán (árán) viszont később jelentkezik csak az időjárás hatása. És ebben segít nekünk a Google. Meg tudjuk nézni, hogy egyes időszakokban, és helyeken mennyiszer kerestek rá az időjárás szóra. Ha már nagyon kellene az eső, akkor feltételezhetjük, hogy többször keresnek rá az emberek az időjárásra. Ebből következtethetünk egy-egy termék (pl. kávé, kukorica, búza…) árának változására. Nézzük is meg ezt a gyakorlatban. Az alábbi példánál abból indultunk ki, hogy valószínűleg több esőnél nem figyelik az időjárást annyira, azt főleg szárazság idején figyelik. Lehet, hogy szerinted ez mind csak feltételezés, de ezek az evidens dolgok mind-mind hatással vannak az árfolyamra. Jelenleg nem kalkuláltam bele a raktárkészleteket, ezeket még figyelembe lehet venni, és finomítani az elemzést. (Figyelem, sok eső sem jó persze, de ilyenkor is feltételezem, hogy a keresések száma is megnő, engem a kirívó esetek érdekelnek.)

Vizsgált áru: Kávé
Vizsgált ország: Brazília, a kávé termelés 1/3-át ők adják, így meghatározó szereplők.

Mit látunk az alábbi képen?
Felső kép a kávé világpiaci árfolyama, míg alsó kép a google trends által felrajzolt adatok az időjárás szóra (portugálul: tempo, Brazíliában ezt használják.)

Értelmezése, stratégia

  • „A” időszak: Alacsony a keresések száma az időjárás szóra, míg az árfolyam emelkedett. Az időjárás feltehetőleg jó volt (eső is volt elég, vagy akár még több is a kelleténél), a piacon túlkínálat is kialakulhat, a magas ár nem indokolt. Árfolyam esés következik.
  • „B” időszak: Az árfolyam hirtelen megemelkedett, pedig a keresési forgalom alapján nem indokolt az emelkedés. Az időjárás jó volt, tehát az árfolyam inkább esni fog, mint emelkedni.
  • „C” időszak: Alacsony keresési forgalom, az árfolyam sem emelkedett, így a trend folytatódhat.
  • „D” időszak: Az árfolyam sokat emelkedett, a keresések száma alacsonyan van, így trend fordulás következik be, vagyis esik az árfolyam, hasonló eset, mint az „A” eset. Még a COT adatok (ábra középső része) is hasonlóan alakultak.
  • 2015. június: Most is egy mélypont volt az időjárás szó keresési darabszámánál, inkább esés várható, mint egy emelkedő trend. Hasonló helyzet, mint a „C” esetben. 120-110 közé várom az árfolyamot, ami 8-15% profitot hozhat.
Google trends elemzés kávé árfolyam - Forrás: Minner.hu, Finviz.com, Google
Google trends elemzés kávé árfolyam – Forrás: Minner.hu, Finviz.com, Google

 

 

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!