Ezt tanultam Gattyán Györgytől a marketingről

Ezt tanultam Gattyán Györgytől a marketingről

Ma éppen a BGE Külkereskedelmi karára igyekeztem egy kerekasztal- beszélgetésre (én is az asztal mögül válaszoltam a kérdésekre), mikor eszembe jutott, hogy miként tálaljam azt egy cikkben, hogy bizony érdemes sokat költeni marketingre. És bámmm! Beugrott Gattyán György. Mennyit kell, érdemes marketingre költeni? Nem csak benned merült fel ez a kérdés. Bár úton voltam, már alig vártam, hogy nekikezdjek ennek a cikknek. Aztán a BGE-n a moderátor pont ez a kérdést tette fel, hogy mennyit érdemes reklámra költeni. Azonnal hoztam is a példát, hogy ilyenkor mindig Gattyán György szavait hallom:

“A bevétel nagy %-át marketingre érdemes költeni, amennyit csak tudsz. Én a bevétel legalább 50%-át erre fordítom. Ez befektetés.”

Elsőre magasnak tűnhet a százalék, de ne ijedj meg, nem kell ennyit költened rá.

A marketingre tekints úgy, mint egy befektetés

Láthattad a Minerren a tőzsdekategóriát. Nos, én imádok befektetésekkel is foglalkozni, de még jobban a marketinggel. Sőt, azt is mondom nektek, hogy azt látom, ez jelenleg az egyik legjobb befektetés. Gondolnád, hogy a Minner az elmúlt 1,5 évben 1 millió forintot költött csak rendezvények szervezésére? És ez még nem is sok, bár az is tény, hogy még nem is olyan nagy cégről beszélünk. Nézd csak meg a korábbi események listáját! Bizony ez egy befektetés. Egyébként megtérült, nem is kicsit, és természetesen nem egyszerre költöttem el.

Oké-oké Milán, ezt értem, de mégis mennyit költsek marketingre, reklámra?

Először is az, ha sokat költesz, még nem egyenlő azzal, hogy lesz vevőd is, vagyis lesz, de nem mindegy, mennyibe kerül egy vevő megszerzése. Mitől lehet rossz eredményed? Ha nem ismered meg a lehetőségeid. Szóval első tippem az, hogy nézz szét, milyen marketing csatornák eredményesek, divatosak most a piacodon. Sőt, annak is, hogy a célpiacod mit használ (gondoltam leírom, de ezt tudod te is). Utána következő lépés a tesztelés. Teszteld le, adott marketingeszköz használatával mennyi emberhez jutsz el, és azt hol tudod elhelyezni a marketingedben.

Átlagosan ma egy kis és középvállalkozásnak havonta 60-150 000 forintot kell elkölteni marketingre ahhoz, hogy legalább piacon maradjon (ez a szám általában csak online-ra vonatkozik). Aki ennél többet költ, már nagyobb bevételre és piaci részesedésre is számíthat.

Amitől függ a reklámbüdzséd nagysága: 

  • mekkora célcsoportra lősz (érdemes leszűkíteni)
  • milyen csatornán keresztül akarod elérni a vásárlóidat
  • mennyi profitot, bevételt akarsz elérni (érdemes előre kiszámítani)
  • milyen termékpiramissal vagy kiegészítő termékekkel rendelkezel, vagyis inkább mennyit költ átlagban nálad egy vevő 1-3 évben belül (vevő életciklusa alatt). Pl. lehetséges, hogy megér neked 10 000 forintot is egy vásárló mert 1 év alatt átlagosan elköltenek nálad 150 000 forintot.

Mérj mindent! És használd ki a remarketing adta lehetőségeket – Cikk >>> Szólítsd meg azokat, akik már jártak a weboldaladon, vagy vásároltak tőled! Remarketing

Ehhez kapcsolódó cikkek: 

Fotó: Gattyán György/Facebook

Kommentek