Az a helyzet, hogy megint egy magyar termék helyett egy amerikai futott be

Dátum

Megosztás

Sokan okos zuhanynak hívják azt a megoldást, amivel spórolhatunk a vízfelhasználásunkon zuhanyzás közben. Én 1 éve hallottam először róla, amikor egy startup rendezvényen egy magyar srác elmesélte milyen projekten dolgoznak. Ez a projekt, és egyben termék is 5L nevet viselte (5Litres). Láttam bent valamennyire a fantáziát, mert rengeteg helyre jó lenne, és a vízfogyasztást nem baj, ha visszafogjuk. Na, de ne menjünk ennyire előre.

Van elég víz a földön? Tudtad, hogy még a tudósok sem tudják pontosan? Kb. 1 éve az óceán alatt találtak nagy kiterjedésű vizet, igen olyat, amit fogyasztani is lehet. Persze a média riogat, mert ettől nézed, olvasod, hallgatod. Az nem lenne hír, hogy van elég víz…. Szóval az a helyzet, hogy sok vizet használunk el, de még mindig kerülnek elő új vízlelőhelyek, sokat nem is ismerünk, és persze az egyéb technológia sem elhanyagolható (sós vízből iható víz). Jó persze az okos zuhanyt úgy is a zöld felhasználók vennék, szóval akár még jó ötlet is lehet. Nézzük tovább.

Tehát a magyar projekt már régóta futja a köröket, itt-ott előadtak, megjelentek… A lényege, hogy 5 liter vízből le tudunk zuhanyozni. Ha jól tudom még startup versenyt is nyertek. Igen, jól olvasod, vannak ilyen versenyek, amik jók-jók, mert gyakorolhat az ember (előadni, prezentálni, meg kapcsolatokat szerezhet), akár befektetőket is szerezhet… Viszont versenyzésből nem lesz sikeres termék, és az 5L lehet, hogy elkésett? A weblapjukon is látom a sok-sok elismerést, nos bevétel nélkül ez annyit ér, mint a semmi. És akkor jött egy kihívó!

A Nebia a Kickstarter weboldalon közösségi kampányt indított, és sikert is ért el, mivel 2,8 millió dollárt dobtak össze a felhasználók. Szinte hasonló az 5L-hez. Szóval utóbbi befutott. Az egyik startup csoportban meg is védték az 5L-eseket, hogy nem ugyanaz a célpiac… Jót mosolyogtam magamban, mondhatjuk azt is, hogy ez elúszott. Persze nem azt mondom, hogy teljesen, mivel több termék is lehet ugyanazon a piacon, de így másodikként már nem érnek el elég sikert. A Nebia 299 dollárba kerül, még ilyen drágán is elkapkodták.

Jobban meg is néztem az 5L weboldalát. A célpiacaik között meglepődve találtam a hoteleket, mert nem látok fantáziát bennük. Maximum zöld hotelek vásárolnának ilyet, mivel a többi a vendéget akarja kiszolgálni. Na ne már, hogy a hotelben nem élvezhetem a pihenést, és minden szolgáltatást, jó hogy nem a vízen is spórolnom kelljen. Sajnos ilyen az ember. A tengerjáró hajókon eleve van olyan technológia, ami sós vízből állít elő iható vizet, szóval az is kilőve. Összefoglalva van piaca, de az elég szűk, és még a Nebia is beleszólt a sikeres előrelépésbe. Tanulság: Ne totojázz, ne húzd a dolgot, vágj bele. Amíg nem valósítod meg, az csak egy ötlet, hiába nyersz versenyeket, kitörölheted vele a ………..

Fotó: 5Litres

Mándó Milán
Mándó Milán
Azt az üzleti blogot írom, amit én is szívesen olvasnék. A célom, hogy nap mint nap benntartsalak az üzleti flowban, fenntartsam a lelkesedésed! 9 éve foglalkozom azzal, hogy vállalkozások működését fejlesztem, újítom meg. Imádom az üzleti statisztikákat, stratégiákat, kutatásokat és ezeket mind összekapcsolni. És ebben segítek neked a cikkekben, oktatásokban, sőt akár chaten is!